|
Technologie Internetowe "teraz i wcześniej"
WSTĘP We współczesnym świecie coraz ważniejszym narzędziem pracy staje się Internet. Ludzie na całym świecie za jego pośrednictwem pracują, dokonują zakupów, zarządzają swoimi kontami bankowymi, uczestniczą w aukcjach oraz komunikują się, lecz .... Wszystkie nowe technologie a szczególnie informacyjno - komunikacyjne, których głównym przedstawicielem jest Internet, mają w swoim założeniu ułatwienie życia ludziom. Po mimo licznych zagrożeń jakie niesie ze sobą Internet nie można zapominać o jego olbrzymim potencjale wychowawczym, a jego pozyskanie w procesie rozwoju i edukacji zależy od tego, jak korzysta się z tego medium np.: czasu poświęcanemu przeglądaniu witryn, rodzaju odwiedzanych stron, a także od krytycznego spojrzenia na dostępne treści. Zwłaszcza na tym ostatnim polu dużą aktywność powinni przede wszystkim wykazać rodzice, którzy mają olbrzymi wpływ na kształtującą się psychikę dziecka. Również wszelkie media: gazety, radio, telewizja oraz szkoły powinny wykazywać zainteresowanie kształceniem owego krytycznego spojrzenia na różnego rodzaju treści. Warto w tym miejscu przytoczyć słowa wielkiego Polaka - Papieża Jana Pawła II. Rolę Internetu, postrzeganego jako potężne narzędzie dostępne zarówno dla szerzenia dobrych jak i gorszących treści, opisuje On w następujący sposób: (...) Internet jest bez wątpienia nowym "forum" w sensie nadanym temu słowu przez starożytnych Rzymian - jako miejsce otwarte dla szerokiego ogółu obywateli, gdzie podejmowano decyzje dotyczące polityki i interesów oraz wypełniano obowiązki religijne; było to miejsce, w którym toczyło się życie społeczne miasta i gdzie na świtało dzienne wychodziły najlepsze i najgorsze strony natury ludzkiej. Forum było zatłoczoną i tętniącą życiem przestrzenią w środku miasta, miejscem, które odzwierciedlało kulturę otaczającego środowiska, a jednocześnie tworzyło własną kulturę. W nie mniejszym stopniu dotyczy to równie? cyberprzestrzeni, która jest niejako nowym horyzontem otwierającym się przed nami u zarania trzeciego tysiąclecia. Podobnie jak wszystkie nowe horyzonty w minionych epokach, również i ten kryje niebezpieczeństwa i obietnice, a także zapowiedzą przygody, tak charakterystycznej dla innych wielkich okresów przemian (...). Technologie internetoweRozprzestrzenianie się technologii internetowych jest zjawiskiem rynkowym. Siła tego zjawiska jest odzwierciedleniem siły wolnego rynku. Technologie informacyjno- komunikacyjne nie przyczynił się jednak do trwałego rozwoju społeczeństwa informacyjnego bez nowego systemu uregulowań prawnych. System ten w pierwszej kolejności powinien zapewnić zaufanie na rynku, na przykład przez ochronę prywatności, własności intelektualnej i praw konsumenta. Drugą dziedziną, w której rynki wymagają odpowiedniego, elastycznego systemu regulowań prawnych, są impulsy rozwojowe, takie jak na przykład liberalizacja sektora telekomunikacyjnego. Pod względem nakładów przedsiębiorstw na nowe technologie pozostajemy daleko w tyle za USA i Japonią, a zaawansowane zastosowania nowych technologii, takich jak wywiad gospodarczy lub wspomaganie decyzji, jest nadal niewystarczające. Stany Zjednoczone od lat mają wyraźną przewagę, która zwiększyła się jeszcze po 2000 r. - stwierdził ostatnio Arnaldo Abruzzini, sekretarz Europejskiej Federacji Izb Handlowych Eurochambers. Z raportu sporządzonego na zlecenie unijnych przedsiębiorców wyłania się obraz gospodarki, której trudno będzie wypełnić ambitne cele tzw. strategii lizbońskiej. Ta unijna inicjatywa z 2000 r. zakładała gospodarcze zrównanie się z USA w 2010 r. W zrewidowanej ostatnio przez Brukselę rocznie wersji mówi o konieczności osiągnięcia 3-procentowego tempa wzrostu gospodarczego rocznie. Dużą, nie do przecenienia rolę na drodze do zmniejszenia różnic mogą spełnić uczelnie wyższe. Priorytetem dla europejskiej polityki zatrudnienia powinna był promocja najlepszych rozwiązań przez organizacje zawodowe, kształcenie przyszłych menedżerów oraz podnoszenie świadomości i doskonalenie zawodowe przedsiębiorców. Unia Europejska powinna popierać porozumienie pomiędzy "partnerami społecznymi" co do wprowadzenia minimalnych standardów socjalnych w społeczeństwie informacyjnym do europejskiego systemu uregulowań prawnych. W zadaniach ogólnych szkoły, w tym szczególnie szkół wyższych zawartych w Podstawie programowej, stwierdzono, że nauczyciele powinni umożliwiać uczniom nabywania następujących umiejętności: poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną (TI). Nie wystarczy już podstawowa umiejętność obsługi komputera. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak wykorzystać TI w procesie edukacji. Także regulacje prawne MENiS nakładają na nauczyciela obowiązek zdobywania, stosowania i doskonalenia umiejętności wykorzystywania TI nie tylko w pracy własnej, ale i na lekcjach. Od tych umiejętności uzależniony jest awans zawodowy nauczyciela. Zdobycie odpowiednich umiejętności związanych informatycznych warunkuje tworzenie podstaw społeczeństwa informacyjnego, które będzie katalizatorem wielkich zmian różnej natury. Społeczeństwo informacyjne będzie mogło jednak powstać tylko wówczas, gdy stworzymy warunki do dynamicznego rozwoju technologicznego i gospodarczego, przy jednoczesnym zachowaniu i wzmocnieniu równowagi społecznej, kulturalnej i środowiskowej. Przejście do społeczeństwa informacyjnego może stać się okazją do osiągnięcia trwałego rozwoju i przygotowania lepszego życia dla wszystkich. Trwały rozwój wymaga zrównoważenia w długiej perspektywie aspektów socjalnych, gospodarczych, kulturalnych i środowiskowych. Należy przy tym dodać, że we współczesnej gospodarce przetrwają tylko te przedsiębiorstwa, które potrafił się szybko dostosować do zachodzących zmian. Niektóre przedsiębiorstwa europejskie reprezentują światową klasę i są przykładem jak najlepszych praktyk w tej dziedzinie. Jednak takie przypadki są nadal zbyt rzadkie w Europie.
Dowiedz się wszystkiego na temat "starych, jak i nowych technologi dostępu do Internetu" , to wszystko jest w zasięgu twojej ręki. Darmowy hosting zapewnia PRV.PL
|
Bramki SMS |
Pogoda |
Kontakt
Copyright © 2006-2007 Portal Informacyjny
|